عبارات

نوشتارها و گفتارهای یوسف شیخی در عرصۀ فرهنگ و اندیشه

عبارات

نوشتارها و گفتارهای یوسف شیخی در عرصۀ فرهنگ و اندیشه

«عبارتُنا شَتّى و حُسنُک واحد»

عبارات؛ مجموعه نوشتارها و گفتارهای یوسف شیخی (مدرس فلسفه و کلام، نویسنده، شاعر، منتقد و دین پژوه)، در عرصۀ فرهنگ و اندیشه.

نویسندگان

فرهاد قنبری نویسنده کانال «خرمگس» که در این انتخابات طرفدار قالیباف بود، در مطلب اخیر خود نوشته است: "بسیاری به خاطر شیوه صحبت کردن و لباس پوشیدن، پزشکیان را احمدی نژاد ثانی می‌دانند. اما اگر صحبت کردن و لباس پوشیدن را کنار بگذاریم، شباهت خاصی میان احمدی‌نژاد و پزشکیان وجود ندارد. احمدی نژاد توهمات آخرالزمانی داشت (و هنوز دارد) و رای آوری خود را از الطاف الهی می‌دانست، اما پزشکیان تحت تأثیر نهج‌البلاغه است و روحیه عارف مسلکی دارد. احمدی نژاد شیفته قدرت بود و ماندن در قدرت به هر طریقی را دنبال می‌کرد، اما پزشکیان قدرت برایش اهمیتی نداشته و بیشتر احساس تکلیف است".

در تکمیل این تحلیل درست، تذکر این نکته خالی از لطف نیست که آذربایجان در تاریخ ایران همواره مهد جنبش‌های عدالت طلبانه و آزادی خواهانه بوده است و آذربایجانی‌ها در جنبش مشروطیت، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همواره در صف مجاهدان علیه استبداد داخلی و دشمن خارجی ایستاده‌اند و شهیدان بسیاری را در راه دفاع از اسلام و ایران تقدیم کرده‌اند و نباید اقلیتی بی‌سواد و فریب خورده و نژادپرست را که بر ضد منافع ملی ما عمل نموده و ساز قومیت گرایی را کوک می‌کنند به نام فرهنگ غنی مردمان غیور و وطن پرست این دیار نوشت.

جای تأسف است که برهی از جلیلی چی ها رأی پزشکیان را قومی خوانده‌اند. این توهینی آشکار به مردمان فهیم این دیار است. به این افراد توصیه می‌کنم کمی در تاریخ آذربایجان مطالعه بفرمایند و آمار آخرین انتخابات رقابتی را نیز نگاه کنند می‌بینند که رأی این دیار معطوف به گفتمان تحول خواهی است نه قومیت گرایی.

البته اقوام خصوصیت‌هایی دارند و از خصایص زیست ترکانه، سخت کوشی و مذمت مفت خوری و بیکاری است. فیلسوف معاصر مرحوم دکتر کریم مجتهدی، که پایان نامه‌ کارشناسی ارشد خود را زیر نظر ژان وال با عنوان «بررسی تحلیل استعلایی کانت» و رسالهٔ دکتری خود را با مشاورهٔ هانری کربن نگاشته بود، همچون روحیه‌ی غالب اهالی تبریز، بسیار سخت کوش بود و فلسفه را همان کار می‌دانست. در فرهنگ تبریزی‌ها بیکاری بدترین چیزهاست. کارنامه‌ی پزشکیان نیز نشان می‌دهد که آقازاده نیست و با پول و پارتی به این جایگاه نرسیده است. اهل حزب و حزب بازی هم نیست و به همین خاطر حاضر نشد میثاق نامه‌ی جبهه اصلاحات را امضا کند تا وامدار الیگارش ها و اصحاب قدرت و فرصت طلبان جناح چپ نشود، اما آنها چون از محبوبیت او باخبر بودند نام او را جزو نامزدهای سه گانه خود اعلام کردند. او با زحمت خودش به بالاترین مدارج دانشگاهی دست یافته است، برای همین است که پنج دوره‌ی پی در پی نمایندگی مردم این شهر را کسب کرده است. او پزشکی متعهد است که علاوه بر حضور در میدان‌های دفاع مقدس و تیمار رزمندگان و جانبازان، به خاطر مداوای رایگان بیماران بی بضاعت بارها مورد شکایت همصنفانش قرار گرفته و پایش حتی به دیوان عدالت اداری باز شده است که شما چرا مثل سایر جراحان با بدن مردم تجارت نمی‌کنید و بیماری و درد مردم را وسیله ثروت اندوزی و معاش خود نساخته اید و ندارها را رایگان جراحی می‌کنید. او کسی است از جنس خود مردم و اهل کار، برای همین مردم باورش کردند.

به جلیلی چی ها توصیه می‌کنم به جای این فرافکنی تفرقه افکنانه که فایده‌ای نیز البته بر آن مترتب نیست، کمک کنیم در شرایط خطیر کنونی کشورمان، گفتمان وفاق در جامعه حول محور عدالت طلبی و تخصص گرایی شکل بگیرد و انشاءالله این دولت در کاستن از رنج های محرومان که خاستگاه اصلی گفتمان انقلاب اسلامی بوده‌اند و رفع تبعیض ها و بی عدالتی های موجود موفق شود.

 

#پزشکیان

#قومیت_گرایی

#احمدی‌نژاد

#زیست_ترکانه

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۴/۲۵
یوسف شیخی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی