در سلوکِ دانشآموزی؛ از دانشگاه تا حوزه
شبی که گذشت آخرین برگ از دفتر چهار سال حضور من در مؤسسهی آموزش عالی حوزوی ائمهی اطهار علیه السلام، برای تحصیل رشتهی تخصصی سطح سه کلام اسلامی گرایش سلفی پژوهی ورق خورد.
اینکه بعد از دوازده سال دفاع از رسالهی ارشد در دانشکدهی صداوسیما با ارائهی دو پایان نامهی عملی و نظری در رشتهی ادبیات نمایشی گرایش فیلمنامهنویسی و کسب معدل ۱۹:۳۲، در رشتهی متفاوت دیگری پایان نامهی ارشد بنویسی و در هر دو مراسم دفاع، در دو شهر متفاوت (قم و مشهد)، دو استاد داور دقیق و نکته سنج که در رشته های تخصصی شان از صاحب نظران هستند (حجتالاسلام والمسلمین دکتر میرخندان در نظریه دینی فیلم و حجتالاسلام والمسلمین دکتر فرمانیان در سلفی پژوهی)، پایان نامهی ارائه شده توسط تدوینگر را با همهی نقدهای دقیق و جدی که وارد میکنند، در سطح دکتری و بلکه بالاتر از آن ارزیابی میکنند و بالاترین نمره را برای رسالهی دفاع شده در نظر میگیرند، نشان از آن دارد که داوران محترم از چشم انداز تخصصی شان در قلم نگارنده نوعی دورخیز برای نظریهپردازی را دیدهاند که البته دست یافتن به این مهم آمال و آرزوی سلوکِ هر دانش آموزی است.
چه در پایان جلسهی دفاعِ صبحِ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ و چه دیشب در ۱۴ آبان ۱۴۰۳، احساسِ مشابهی را تجربه کردم، و آن اینکه گویی زحماتم بی قدر نبوده است و اندکی از رنج ها و خستگیهای ذهن و ضمیرم در مسیر پژوهشگری التیام یافت.
من هنوز نیز خود را شدیدا محتاج خوشه چینی از خرمن دانشِ اساتید محترم و تداوم سلوک دانش آموزی ام میبینم و تنها شأنی که برای خود قائلم و نیز همچنان بدان مفتخرم، شأن و مقام خطیر دانش آموزی است. به همین روی بر خود فرض میدانم از استاد عزیزم جناب حجتالاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان که با همهی اشتغالات علمی و کسالتی که داشتند قبول زحمت فرمودند برای داوری این رساله و با داوری علمی و منصفانه شان، غیر از مباحثی که مطرح فرمودند و خود کلاس درسی بود، اخلاقِ نقد و ضرورت آزاداندیشی و حریت در پژوهش و توجه به تضارب آراء را یادآور شدند و علیرغم اختلاف نظر جدی با نگارنده در پارهای از نتایج، مواردی همچون نوآوری، پرداختن به مسائل جدید، رویکرد علمی به جای هوچی گری، قلم روان و زیبا، وسعت مطالعات در جنبههای میان رشتهای، استفاده از روشهای جدید تحقیق و منابع جدید، ذکر دقیق منابع تحقیق، رعایت اخلاق علمی، تتبع خوب و تبدیل یک فرضیه به یک نظریهی علمی را به عنوان امتیازات و ابتکارات پایان نامهی <<تفسیر خیالی ابنتیمیه از سلف و انگاره سازی وهابیت از ابنتیمیه>> دیدند و برشمردند، به طور ویژه تشکر و قدردانی کنم.
همچنین بالاترین مراتب سپاس خود را نثار حجتالاسلام والمسلمین دکتر افضل آبادی برای راهنماییهای بی دریغ شان و نیز برای حجتالاسلام والمسلمین دکتر فاطمی نژاد برای مشاورههای دقیق و نکته سنجانه و دفاعِ جانانه ای که از رسالهی من داشتند، اهدا میکنم. زحمات همهی مسئولین محترم سابق و فعلی آموزشی و پژوهشی مؤسسه آموزش عالی حوزوی ائمه اطهار که سهمی در برگزاری این جلسهی دفاع داشتند، به طور ویژه معاونت محترم پژوهش حجتالاسلام والمسلمین دکتر مجتبی مرادی مکی و همکار محترمشان حجتالاسلام والمسلمین کبیری را نیز یادآور شده و پاس میدارم.
در پایان از تمام اساتید و دوستان و سروران ارجمند که با حضورشان، زینت بخش این محفل علمی شدند نیز صمیمانه سپاسگزارم.
#سلوک_دانش_آموزی
#جلسهی_دفاع
#یوسف_شیخی
@sheykhi_yusef